Publikationer
Diskurser i ekstreme fællesskaber
Det Ny Merino #42 – Marts 2020
Vi forbinder ofte ekstremisme med politik, religion og terrorgrupper. Men kan det ekstreme lure i os alle sammen og i alle typer af fællesskaber? Det spørgsmål behandler jeg i denne artikel, som er baseret på mit eliteprojekt på SDU af samme navn.
Artiklen giver et indblik i tre forskellige fortællinger om ekstremisme. Fortællinger om personer der har været (eller er) tilknyttet fællesskaber, der på overfladen virker almindelige, men som viser sig at have en mere ekstrem karakter.
Artiklen afsluttes med en liste af parametre, som kommer i spil, når vi beskæftiger os med ekstreme fællesskaber. Parametrene er afgørende faktorer, når det øvrige samfund skal omgås og kommunikere med de ekstreme fællesskaber, som toner frem i vores samfund.
Artiklens resultater har bl.a. været brugt som teori i bachelor-projektet ”Ekstreme fællesskaber i dansk fodbold” af Julius Knudsen, der omhandler dansk hooliganisme.
”Diskurser i ekstreme fællesskaber – om kasteskyts, knæskader og kødproduktion” kan læses her
FOREDRAG
Projekt Mønsterbryder
Oplæg på konferencen ”Tal2020 – Teaching for Active Learning” – afholdes d. 3. november 2020
Som mønsterbryder har jeg i min tid på universitetet oplevet store udfordringer i forsøget på at tilpasse mig det akademiske miljø og aflure dets sociale og faglige koder.
Tidligt i mit studieliv blev jeg tilknyttet Projekt Mønsterbryder, der har til formål at understøtte mønsterbryderstuderende til fagligt og socialt at bryde den akademiske kode, blive gladere for at studere på universitetet og dermed betragteligt øge chancen for at gennemføre uddannelse. Gennem dette projekt overvandt jeg ikke bare mine egne udfordringer, men jeg begyndte også et arbejde med at hjælpe andre mønsterbrydere til at overkomme deres. Til dette oplæg fortæller jeg om mine erfaringer fra projektet, mine egne oplevelser som mønsterbryder og mit arbejde i projektet.
Oplægget afholdes på den universitetspædagogiske konference TAL2020 (se mere her), sammen med initiativtageren til og koordinatoren af projektet, studieleder og lektor Flemming Smedegaard, og kandidatstuderende, mønsterbryder og nuværende studentermedhjælper på projektet, Regitze Misser Klenke.